My Nuffnang

Friday 6 July 2012

Idea sudah mariii

Salam Jumaat semua...semoga semuanya sihat2 belaka....aku kt Kedah ni cutila hari ni...tu yg senang2 lenang hr ni..utk kwn2 yg tgh keroje, keroje la elok2 ye...hihi

Ini nk cerita psl ayam...bukan ibu ayam or bapak ayam ye..tlg jgn slh paham lak...ini pasal ayam mentah...korg penah tak TERRRsimpan lama ayam dlm freezer?? saper penah, sila angkat kening..hihi...kalo korg kuarkan ayam tu nk msk, ayam tu ada berbau something tak? bau yg tak berapa best..inilah terjadi pada aku hari ini..err sebenarnya byk kali dh terjadi..inila akibatnya kalo beli byk2, pastu tak masak2..huhu...bukan taknak msk, tp tak sempat + malas beb...selalunya penghabisan kisah ayam tu ialah ke dlm bakul sampah terus...

Tapi tidak untuk hari ini..aku rs usia ayam ni dlm freezer aku br seminggu..tapi taktau naper jd mcm tu gak..kali ni takde berbau sgt..tp tetap bau tak best...pikir2 punya pikir aper yg patut aku masak ngan ayam ni, last2 idea sudah mariii...

Berbekalkan resepi kwn2 blog lain yg aku cedok sorg skit dan berpandukan aper yg ada dlm umah aku, makanya aku bertindak membuat AYAM GORENG BEREMPAH..dgn harapan hasil perapan ayam tu, akn menghilang bau tak best tu..


Inilah hasil perapan aku..aku blend bwg besar, bwg putih, halia, serai, jintan manis, jintan putih n lada hitam..pastu gaulkan ayam ngan hasil blend tu bersama dgn serbuk kari ayam satu paket..tabur garam sesuka rasa, serbuk kunyit skit dan daun kari..hihi....semuanya aku hentam kromo je
Aku perap dr kul 9 pg smpila time nk goreng kul 12 tghari td...huhu...saje bg lama2 spy rempah tu serap masuk dlm ayam yg bau tak best tu

haaaa...inila hasil gorengan ayam berempah aku..luper plak, sebelum goreng tu, aku pukul sebiji telur pastu aku campur skali dlm ayam tadi..tujuannya aku pun taktau sbb aper..aku dh ckp, aku main hentam je...hihi
En suami kata sedap tp masih boleh diperbaiki lagi..ceh ayat cover nk kata tak brape sedap la tu..huhu...tapi aku rs sedap je..yang penting bau tu dh takde..hihi..ok lah kan utk first time buat kan kan kan....

No comments:

Post a Comment